20 esztendő

A BMW Motor Club Budapest 2011 decemberében ünnepelte alapításának 20-ik évfordulóját, ennek kapcsán tekintünk vissza az elmúlt 20 esztendőre.

1991.
A Föld forog, a világ forr, túl vagyunk az Öböl-háborún (szám szerint a másodikon, az első a 1980–88 közötti Irak-Irán meccs volt), déli szomszédjaink korábbi elvtársaikkal háborúznak, Szlovénia és Horvátország ugyanazon a napon kikiáltja a nagy Jugoszláviától való elszakadását.
Magyarország az Antal-kormány alatt tanulgatja a demokráciát. A minimálbér 7000 Ft, a benzin ára 36 Ft-ról 49 Ft-ra nő, ezért taxisok blokkolják a fővárost, igaz, eredménytelenül, ettől semmi sem lett se jobb, se olcsóbb.

A Moto GP 500-ban (max 500 ccm, 4 henger, 2 v 4 ütem) Wainey Rainey nyer (Mick Doohan, Kevin Schwantz, John Kocinski, Wayne Gardner és Eddie Lawson előtt), 250-ben Luca Cadalora nyer Helmut Bradl (Stefan Bradl apja) előtt, 125-ben Loris Capirossi a bajnok. (ekkora már megszűnt az 50, 80 ill. a 350 ccm is) A Superbike-ot a Ducati uralja Doug Polen-nel a nyeregben, Carl Forgarty (későbbi 4szeres világbajnok) a 7-ik helyen áll, még futamgyőzelmet se tudhat magáénak.
A Forma-1-ben Ayrton Senna harmadszor is világbajnok (88 és 90 után) A DTM-ben az Audi nyer ismét. A Paris-Dakart Ari Vatanen nyeri Citroën ZX-szel, motorosoknál Stéphane Peterhansel Yamaha-val (motorral 6-szor, autóval 3-szor nyert) a BMW nem indult hivatalosan.
Rallyban továbbra is a finnek a nyerők, Juha Kankunen a Lancia Delta HF Integrale-ban lenyomja a Toyota Celica-s Carlos Sainz-ot.

A Metallica kiadja a fekete albumot, a Metallica-t (Nothing Else Matters) a Queen az Innuendo-t (These Are the Days of Our Lives, The Show Must Go On) A U2 az Actung Baby-t (One, Mysterious Ways) a Roxette a Joyride-ot, Michael Jackson mindent fekete fehérben lát (Black or White) és a világot akarja gyógyítani (Heal the world). Itthon a V' Moto Rock Várja, míg felkel majd a Nap, a Kispál és a Borz ehhez hozzáteszi a holdat is (Naphoz Holddal), az Eddából Szélvihar zúg, Dunaújvárosban megalakul a Quimby, a Tankcsapda már 2 éves, az LGT pedig a nyugati pályaudvaros búcsúkoncertjén töri a fejét.
Meghalt többek közt Freddie Mercury, Stan Getz, Miles Davis, Yves Montand, Gustav Husak, Nemes Nagy Ágnes és Gerevich Aladár. Azok, akik ekkor születtek, talán már nem is ismerik ezeket a neveket.
Ebben az évben a Közlekedési Múzeumban 39 fővel megalakult a BMW Motor Club Budapest.
Akkoriban más volt még az élethez, ehhez egy kis adalék alapítónk, Vértessy Zsolt leveléből, az első clubhiradóból:
Válaszlevelet kaptunk a magyar nemzeti banktól, amit itt tartalmában közreadunk és ami a nevezési díj átutalását illetően különösen kedvező számunkra:
kérdésünkre, hogy a valutában befolyó nevezési díjról nyithatunk-e devizaszámlát a tagdíj és nevezési díjak átutalása érdekében, a következő választ kaptuk. Devizaszámlát nem nyithatunk erre, a befolyt valutát forintban jóváírják a számlánkon, viszont tagdíjra és nevezési díjra, ha van rá forint fedezet, korlátlan keretünk van.

Aztán eltelt szép csöndben 20 esztendő.

Wass Albert írta: "Az ember csak szánt, vet, kapál, arat. Ganét hord, újra szánt, újra vet, újra meg újra. S egyszer csak észreveszi, hogy a hajában szürke szálak vannak, megszélesedett a homloka, szakálla szürke már s bajusza bozontos. Az ember csak észreveszi, hogy a csikóból csontos öreg ló lett, a gyermekek szakállt eresztettek és bajuszt. A bölcsőben síró leánykák férjhez mennek és új bölcsők ringanak. Az ember, ha ezeket észreveszi, meglepetve megtorpan és elcsodálkozik. Istenem, mondja, hát így... hát így vagyunk már. Eltelt az idő."

20 év nagy idő… Kormányok jöttek-mentek, háborúk dúltak szerte a világon, országok tűntek el, és új országok jöttek létre. Sokasodtunk, szaporodtunk, betöltöttük a Földet: az akkori, 1991-es 5,2 milliárd emberből 7 milliárd lett.
Senna már rég meghalt, a GP500-as kategória és bajnokai nyugdíjasok, Loris Capirossi idén akasztja szögre a sisakot. A Bradl családnál generációváltás következett be. A finnek még mindig jók az autóversenyzésben (meg az ivásban), a földrajzatlaszt a sarokba dobhatjuk, hisz a Páris-Dakar is Dél-Amerikában fut, Jacko pedig végérvényesen a Holdon járja tovább híres moonwalk-ját.
Az ország politikailag többször is szétszakadt, de így volt ez kicsiben is, 1999-ben kettészakadt a klub, megalakult a BMWMTM.
Zsolt immáron 7 éve az égi országutakon motorozik, időközben több – volt – klubtárs, pártoló tag csatlakozott hozzá, Balikó Imre, Csermendi László, Dömök Ottó, Varga László.
A klub taglétszáma az alakulás óta folyamatosan változik, tagok jönnek-mennek, van, aki kétszer is belépett például. Keresztbe-kasul motoroztuk kis hazánkat és Európát, az össztávot tekintve többször megkerülve a Földet.

20 év kis idő. Nem változott semmi, még mindig szól a Tankcsapda meg a Quimby, sőt, időnként a Queen is fel-feltámad. Még mindig nincs Magyarországon MotoGP verseny. A BMW sok más motormárkával szemben még nem hogy talpon van, de nyereségesen működik. A boxer boxer maradt, legfeljebb a szelepek és a vezérműtengelyek száma nőtt. Még levegő hűti, nem folyadék és a kardán is a jobb oldalon van. (egyelőre) Egy dolog azon végleg nem változott, a klub hitvallása, a kék-fehér márka szeretete.

Ahogy Babits Mihály mondta: "Múlt nélkül nincs jövő, s mennél gazdagabb a múltad, annál több fonálon kapaszkodhatsz a jövőbe."

-ssy-