Valóságos Könnyű Lovasság ebben a technokrata világban

Laza talajon 3
 

 

A március 15-i hétvége nagyszerű lehetőség egy kis „csapatáshoz”. Bár a hétvégére csapadékos időt jósoltak, komoly széllökésekkel. De nem cukorból vagyok, ezért nem aggódtam igazán az eső, szeles idő előrejelzéstől. A géptávetelig fennmaradt a magabiztosságom.

Az átvételnél meglepetéssel láttam, hogy a tesztre szánt motorkerékpár nemcsak felépítésében enduró, hanem a gumi abroncsok is enduró mintájúak. Már nem voltam annyira „nagylegény” a csapadékos időjárással kapcsolatban. Nem csak városi közlekedésben, de laza talajon sincs olyan ismeret mennyiségem, hogy egy enduró gumi hogyan viselkedik. Az első alkalom mindig nehéz. A második alkalom pedig rettegés, ha az első alkalom nem sikerül.

A motor első ránézésre egy igazi morcos harcosnak tűnt. A színeiről, a matt fényezésről, a műanyag elemek formájáról, távolról egy Predátorra emlékeztet! Mosolyra is szaladt a szám. Közeledve a motorhoz lehetett látni a finomságokat. A vonalvezetés, a felépítés, és a tervezés összhangja brutálisan XXI. századi nagy endurós megjelenést kölcsönöz az F800 GS ADV-nek. 

Felülről tekintve, a motor központi része a nyereg. A nyeregtől előre és hátra határozottan „öblösödő” formájú a motor körvonala. Úgy néz ki, mint egy vadnyugati vándor erőtől duzzadó hátaslova. Elől, hátul „nyeregtáskák” szélessége karaktert kölcsönöz nem csak a motornak, de a motorosnak is. Elől „zabla” az irányításhoz és a megfékezéshez. Hátul pedig a legcsinosabb, legizmosabb „hátsó lábakat és fart” idéző forma. Izgalmas volt gyönyörködni a látványban már a parkolóban is. Az enduró gumikkal még markánsabb a kép, ami utat mutat a „vadnyugati” terepmotorozásra.

Eszembe jutott, hogy el kellett volna végeznem egy terepmotorozásról szóló tanfolyamot, vagy legalább rávenni valamelyik speciális mentő csapatot, hogy kövessenek, ha véletlenül az ellenállhatatlan vágy a szilárd burkolatról a laza, poros, sáros végtelenben vezetné a tekintetemet és a motort, bele a legnyugvó nap vörös fényébe. Aztán kezembe vette Aprili Zoltán képes magazinját és elolvastam néhány tanácsot a terep motorozásról, hogy legalább képben legyek, ha mégis eszmbe jutna, hogy „…let’s go west!...”

A motor szélvédője ránézésre elég magasnak tűnik, és formája alapján a menetszelet szépen megvezeti a jármű vezetője mellett, és kellő védelmet nyújt az időjárás kellemetlensége ellen is. A szélvédőben lévő „V” forma alapján a menetszél kellemetlen hangjától sem kell tartani majd.

Korábbi ismeretlen tipusú motorral kapcsolatos teszt motorozási tapasztalatomat most hasznosítani kivántam, és erőt vettem magamon, hogy ne csak meghallgassam a motort átadó szakembert, de kérdéseket is tegyek fel. Csalódottan hallottam, hogy ugyan nagyon sok hasznos információt tud adni a motor a vezetőjének a fedélzeti komputer, de továbbra sem ad tájékoztatást az üzemanyag mennyiség és a hátralévő út távolságáról a vezetőjének. Amíg van benzin nincs gond. Ha meg idő előtt elfogy a benzin, akkor marad az imádkozás, hogy legyen valahol egy benzinkút. Úgy gondolom, hogy sok hasznos információ mellett egy ilyen, inkább enduró-, mint túramotornál, nem gond, ha tudjuk mennyi kilométer tehető még meg!

Tudják, hogy mi a legjobb az off-roadban? Segítek. Az off-roadban az a legjobb, hogy ott akad el az ember, ahová az autómentő nem tud elmenni.

A fejlesztők biztos nem toltak még motort. Nem csak, hogy aszfalton, nem csak gyenge terep viszonyokon, de komoly terepen sem. Főleg olyan banális hiba miatt, mert üres volt a motor üzemanyagtartája. Nincs annál boszantóbb, amikor az adrenalin sokból attól térünk magunkhoz, hogy üres a tank. Mindenesetre legyen a motorosnál tartalék benzin, amíg meg nem ismeri a felhőtlen motorzás határait.

A BMW gyár rengeteg lehetőséget biztosít a kiegészítőket gyártó cégeknek, hogy tovább fokozza a motoros az F800 GS ADV kiegészítőkkel. Biztos lehet majd nagyobb plexit vásárolni hozzá. Plusz fény forrást, tappancsot az oldaltámasztókarra. Annak ellenére, hogy egy enduró motorozásra szánt motorkerékpárt készítettek, az oldaltámasztókarnak olyan pici a talpa, hogy talán még az aszfaltba is könnyen bele fog sülyedni a motor, nagy nyári melegben. Lazább talajon borítékolom, hogy könnyen fel is borulhat sajnos.

És ott van még a korábbi F800 GS komputer stop/órája. A fejlesztők vagy nem olvasták Mackó magyarországi tesztjét, vagy továbbra is úgy gondolják, hogy elég előre nyúlni a kilométerórához, hogy a stop/óra funkciót elindítsák és megállítsák. Lehet, hogy mi magyarok telhetetlenek vagyunk?

Még egy „gyenge” pontot találtam az első kilométerek megtétele után. A távolsági fény kapcsolója. A távolsági fény kapcsolóját a kuplungkarnál, a bal kéz mutató ujjánál lehet találni. A „fénykürt” egyszerű behúzó mozdulat. A távolsági fény felkapcsolása, a bal kéz mutató ujjának az előre mozdításával lehetséges. A kuplungkar mozgásakor a bal kéz mutató ujja könnyen felkapcsolja a távolsági fényt. Akaratlanul bosszantjuk, az amúgy erős lámpa, távolsági fényével az előtünk közlekedő járművezetőket. Érdemes odafigyelni, hogy sikerült e már felkapcsolni a távolsági fényt?

De beszéljünk a pozitív dolgokról.

Az elektronika segítségével, nem csak álló helyzetben, de menet közben is lehet állítani a futóművet. Választható ROAD és ENDURO üzem mód, amely nem csak a rugó utak feszességének a hangolását jelentheti, de ENDURO üzemmódban az ABS és a ASC „más végpontokkal” engedi vagy nem engedi a hátsó kereket kipörögni, vagy a kerekeket fékezni. A két üzem módon belül a már jól ismert ESA, további három beállítást enged, mindkét üzemmódban: NORMAL, SPORT és COMFORT fokozatokat.

Kipórbáltam az ENDURO funkciót, nem csak laza talajon, de aszfalton is! És működik, a kipörgés gátló is enged kerék pörgést laza talajon, valamint a fékerőszabályzó - mintha elmélázna – engedi, hogy állóra fékezhető legyen a hátsó kerék bekapcsolt ABS használata mellett is. Az ABS, ASC direktben kikapcsolható, ha nem akarjuk a komputert fárasztani. Az állóra fékezés nem csak laza talajon, de asztfalton is lehetséges az ENDURO üzemmódban! KIRÁLY! Az F800 GS ADV nem csak egy ENDURO, de egy STREETFIGHTER is!

A motor továbbra is erősen, és dinamikusan mozgatja a járművet. A kezelő szervek kéznél vannak, és nem kell keresni semmit sem. A motor hangja ércesen, karcosan támogatja a sebeséggel kapcsolatos helyváltozás élményét. A sebeség váltó pontosan kapcsol, le és fel. Ezt ma már egy BMW-nél észre sem vesszük. Hogyan is működhetne másképpen? J

Kedves Hölgyeim és Uraim! Ezt a motort nem alacsony embereknek építették! Ráadásul az ülés magasságának az állítására nincs lehetőség. Tessék felnőni, vagy alacsonyabb motort választani, a káros mellékhatások elkerülése végett. Az eredeti ülés magasság 890 mm. Rendelhető hozzá alacsonyabb ülés igény esetén. Az alacsonyabb ülésnél az ülés magassága 860 mm. Az ülés pozíció megfelelő. A jármű és a forgalom könnyen áttekinthető a vezető helyzetéből. A motoros úgy ül a nyeregben, mint egy huszár. Igazi könnyű lovasság tagja az, aki egy F800 GS ADV nyergében ül.

Hétköznap a városban közlekedtem a motorral. Az üléspozicióból, a könnyen áttekinthető forgalomban, egyszerű a tájékozódás. A motor keskeny, annak ellenére, hogy egy „hátas ló izmos marja és erős fara” között ülünk. A keskenység egyúttal könnyed mozgékonyságot is jelent, így akárcsak egy huszár a csatamezőn, könnyen lehet irányt váltani. A visszapillantó tükrökkel egy kis időt elszórakozva, kitűnő kilátás állítható be a mögöttes forgalomról. A váltó áttételezése könnyed gyorsítást enged, és laza utazó sebességhez sem szükséges a motor fordulatszámát magasan tartani. A kijelzőn extra nagy méretben látható mindig a használt sebesség fokozat. Menetközben olvasható akár a pillanatnyi, vagy átlag fogyasztás, a napi vagy összes megtett kilométer, valamint a hőmérséklet is. Legalább tudja a motoros, hogy mennyire fázik, vagy mennyire van melege.

A kormány pont annyira széles, és van magasan, hogy ne akadjon el a gépkocsik visszapillantó tükrében. A motor megjelenése nem csak erőt, hanem tisztelet is kölcsönöz a többi közlekedőben. Mindenki látjat, hogy meg fogunk érkezni! Mindenki látja, hogy megérkeztünk! Mindenki látja, hogy tovább mentünk! Nem akarnak versenyezni a közlekedők a motor karakteres megjelenés miatt! Már a tükörből lehet látni, hogy nem a szél fog oda fújni, és nem egy műanyag robogó hangoskodik.

Ahogyan észre vettem, a közlekedők nem akartak lemaradni, hogy láttak egy F800 GS ADV-t a forgalomban!

Sem az autók, sem a motorok, sem a robogók nem akarnak majd versenyre kellni, ha nem szeretné a motoros. Még Budapestet átszelő Rákoczi út „Forma 1-s pole pozicijáért” küzdő BKK buszvezetői is észrevettek! Vagy pénteken el voltak foglalva valamivel, mert ennyire készséges buszvezetőket már rég láttam.

Napközben könnyed csavargásnak tünt a városi forgalomban az egyik pontból a másikba jutni. Az esti városi forgalomban nagy meglepetés volt, hogy mennyire erős lámpája van az F800 GS ADV-nek. Az úttestetet nagyon jól, szélesen és hosszan telt fénnyel világította meg az első lámpa. Este jól eső érzés volt a hűtőn keresztül áramló levegő melegsége a lábaimon. Lehet nyáron kellemetlen lehet városi közlekedésben, de így a tavasz elején kényezettő érzés volt a térdizületeimnek.

A hétvégén kiszaladtam a városból, és Budapest környékén barangoltam. Nem csak a hosszabb távú motorozás miatt vágy hajszolt, hanem keresni akartam egy kis terepgyakorlathoz megfelelő helyet. A városon kívül a menetszelet a szélvédő már nem tudja teljesen elterelni. Nem volt kellemetlen 100 km/órás sebesség felett utazni, de nyitott sisakban egy idő után kellemetlen lehet. Kényelmes volt ülni a motoron, és a terep gumik ellenére, könnyű volt nagyobb sebbeségnél is követni a kanyarok ívét.

Találtam egy lazább terepet, ahol „süppedős” homokban, és komolyabb 4-6 méter magas dombokon is ki tudtam próbálni a motor terepjárási képességét. Inkább volt motokrossz pálya, mint egyszerű föld út. Az F800 GS ADV könnyen szaladt a mélyebb homokban. A hirtelen emelkedő domboktól nem ilyedt meg, és gyorsan felszaladt bármelyikre. A 21 collos küllős első kerék könnyen vezethető volt. Így én tudtam a motort vezetni és nem a homok. Valószínűleg ez köszönhető annak is, hogy az üzemanyag tartály a motor hátsó kereke felett van inkább, és így az első kerékre csak a motoros tud rá terhelni súlypont áthelyezéssel. Persze a motokrossz pályát el kellett gyorsan hagynom, hiszen nincs igazán motokrosszos ismeretem és a „majré” néha „felkapaszkodott” mögém.

Gyál és Üllő között találtam viszon egy hatalmas pusztát, ahol a szántó földek közötti földúton kényeztethettem az F800 GS ADV-t, ENDURO üzemmódban, nagyobb sebességgel is. Az erős szél, a mély, nehéz traktorok által szántott nyomvonalak ellenére, nagyobb sebbességnél is könnyű volt a motoron és az úton maradni. A terepgumik a motorozás élményét csak fokozták.

Ajánlom a BMWF800 GS ADV motort azoknak, akik eddig a boxer motorral épített GS típusokat elkerülték, és egyéb márkák túraenduró motorjaira ültek, és magukban „irigykedve” nézték, ahogy a szemre nehéznek tűnő BMW túraendurók nyergében kalandoznak motoros társaik. Ajánlom a BMW F800 GS ADV-t azoknak a márkatársaknak, akik „nehézlovasságal” motoroznak, és egy picit könnyebb terepmunkára nem merik befogni csatalovaikat. A BMW F800 GS ADV motorban megtalálható minden, amiért egy BMW motoros oda van, meg van benne az a plussz kalandozási lehetőség, amelyeket a sikeres R1200GS ADV nyergében nem mer elvállalni.

A motor hátsó része úgy van kialakítva, hogy komoly mennyiségű a csomagokat lehessen felpakolni, hogy hosszabb kalandozásra is legyen lehetőség, akár két személlyel is. A 24 literes üzemanyagtartály ugyan nem elegendő, hogy a térképről lemotorozzunk, de 400 km meghaladó távolság könnyen bemotorozható vele.

Dienes László

BMWMCB