A minden napokban, a hétvégéken kikapcsolódáshoz, csavargáshoz egy BMW R1200 GS motorkerékpárt használok.

A BMW Klubélet jóvoltából, a BMW Magyarország lehetőséget biztosított, hogy kipróbáljam az egyik új fenegyereket, az F800 GT modelt.

Mivel a GS-t nem csak hétvégén az országút aszfaltjain, hanem a hétköznap a városi forgalomban is szeretem használni, ezért a tesztelésre átvett F800 GT-t, mindkét helyzetben használtam.

Külsőre az F800 Gt egy igazán filigrán, utcai harcra született motorkerékpár benyomását kelti. Már álló helyzetben is a mozgást immitálja, anélkül, hogy a motorja járna, kerekei forognának, spoeilerein, szélterelő elemein bogarak kenődnének szét, foltot hagyva maguk után a fényezésen.

Felszereltsége a kipróbált modellnek az alap kiviteltől eltérő volt. Bár az összes F800 GT alap műszerezettsége túlmutat az átlagos felszereltségnél. (Ironikus gondolataim támadtak átnézve a motor felszereltségét, hogy vajon szüleink, nagyszüleink, hogyan tudtak meglenni ennyi kiegészítő nélkül. Hogy tudtam megtanulni annak idején motorozni egy egyszerű felépítésű, minden elektronikus kiszolgálástól mentes motorkerékpárral.) Persze a XXI. században már én sem a legfrissebb generációnak számítok. Az új fejlesztő generációk fantáziájának pedig nincs határa. Ezért amit lehet, azt visszajelzik a járművezető részére. így aki az F800 GT nyergébe pattan, utazás közben visszajelzést kaphat, nem csak a megtett távolságról, akár kétféle napi számlálóval is mérve, az indulástól eltelt időről stopperrel, a külső hőmérsékletről, az első és hátsó kerekekben található kerék nyomásról, a pillanatnyi, és átlag fogyasztásról, hanem akár a használt futómű beállításról is. Ugyanis a BMW egyik leginovatívabb fejlesztése az ESA futómű állítás ebben a motorkerékpárban is megtalálható, vagy ami a biztonságos közlekedést segítheti a kikapcsolható kipörgésgátló, vagy ma már a minden BMW motorban megtalálható ABS fékerő szabályzó. Természetesen csak akkor élvezhetjük ezeknek a kiegészítőknek az előnyeit, amennyiben a megrendeléskor hajlandóak vagyunk a vételár feletti extra díjat megfizetni.

Egy pár dolog azért nem fért el a folyadék kristály kijelzőn, amit én, mint aki 30 éve motorozik (úgy érzem most megöregedtem egy pillanat alatt) fontosnak találna. Használat közben viszont izgalmas pillanatokat okozott, hogy az üzemanyag szintjelző csak fél tank üzemannyag mennyiséget mutatt. És a teli jelzést egy apró felfelé mutató háromszög jelzi. Lassan felfedeztem én is a kijelző ezen picike kis jelzését. És ilyen kis apróság hiányzott még, amikor használat közben elérkeztem a tartalék üzemanyag szinthez. A kis piktogram egyértelműen jelezte, hogy tankolnom kell. Lelkesen kerestem, az info gombbal, illetve a műszerfal gombjaival lapozgattam a számítógép adataiban, és nem találtam sehol, hogy mennyi távolságot lehet még megtenni! Meddig lehet még gurulni a jelenlegi sebbességgel, terheléssel a maradék üzemanyagot használva! Majd észrevettem a piktogram mellett egy „arab egyes” számot. Majd egy „kettest”, majd egy „hármast”. Végig azon törtem a fejem, vajon mit jelezhetnek a számok. A „tizenegyes” szám után megértettem. A számítógép azt számolja, hogy mióta használom a motort tartalék üzemanyaggal.

Kedves fejlesztők, szerintem ennek az üzenetnek semmi értelme, hogy megjelenjen a műszerfalon. Viszont sokkal kisebb izgalommal motoroztam volna még 40 kilométert a következő benzinkútig, ha mondjuk „visszafelé” számolva a komputer arról tájékoztat, hogy mikortól kell tolnom a motort, ha nem tankolok időben.

Lehet érdemes lett volna gépátvétel elött, elolvasni minden kezelési leírást.

Egy picit előre rohantam a teszt történetében. Így ott folytatnám, amikor átvettem a motort. A motort indításával a Méregzsák életre kellt. Karcos, fémes hangjával már indításkor jelezte, hogy alig várja, hogy sebességbe rakjam a váltót, kiengedjem a kuplongot, megemeljen a fordulatszámot és elinduljunk. Bármerre, csak haladjunk már! Úgyhogy az életrevaló külső megjelenés mögött, életrevaló hangot is adtak a Méregzsáknak. Szerintem mind a hang és mind a látvány abszolut nélkülözhetetlen kelléke egy motornak. Egy barátomat idézve, „mivel nem lopni megyünk, ezért nyugodtan láthatnak, és hallhatnak bennünket”. Úgyhogy egyes fokozatba kapcsoltam és neki indultam a városnak. Hadd lássa az a „pesti nép”, hogy milyen az F800 GT a forgalomban.

Az első nap csak a városi forgalomban voltam kiváncsi a motor viselkedésére. Mivel az R1200 GS-t is használom városi forgalomban, érezni akartam a F800 GT és a város „kapcsolatát”. Indulás után hamar észrevehettem, hogy kinőttem az európai átlag lakosok magasságából. Bár a 183 cm nem egy égimeszelőt jelent, viszont úgy ültem a motoron, mintha kétágú festőlétrán állnék. Kezemet lábamat magam alá gyürtem, viszont a fejem, annak ellenére, hogy minden F800 GT-ről szóló teszt a motor menetszél elleni védelmét kiemeli, egy szélcsatornába került. Néha olyan volt, mintha egy járó Boeing hajtűmű mögött próbálnám elkerülni a szelet úgy, hogy minden szélvédelmem a bukósisakom.  Szóval 180 cm feletti motors barátaim, kérem minden annyian legyetek toleránsak a Méregzsákkal szemben. Mert bennünket 180 cm feletti motorosokat már nem tud a széltől megvédeni, viszont minden másban tud kárpótolni. Úgyhogy hosszú évek után a BMW System 6 sisakomat bezártam, és a sisakon belülről kitekintve nézegettem a városi forgalmat.

A közlekedésben hozzászoktam, hogy az R1200 GS méretei miatt, a közlekedők tisztelettel fogadják a forgalomban, az előre jutási szándékomat. Egyszerűen fogalmazva, ha meglátják, hogy jövök, kellő tisztelettel utat nyitnak. Sajnos az F800 GT-t kevesen vették észre előzékenyen, ha szerettem volna előzni. Vagy inkább azt tapasztaltam, hogy észrevesznek, és a többség közlekedőjét arra készteti, hogy versenybe száljon vele, vagy a motor hátsó kereke mögött, a tükrök holt terében bújjtak meg és onnan nézegeték, hogy vajon ez az „égimeszelő”, mit csinál azon a kis aranyos Méregzsákon. A versengésre való törekvésük esetleg köszönhető annak, hogy az F800 GT megjelenésében olyan dinamizmus látható, hogy annak látványától, mindenki tövig akarja nyomni a gázpedált. Én viszont nem az a „Street Fighter” motoros vagyok, aki minden járműben egy újabb ellenfelet lát, akit meg kell előzni, mert elveszítem a pole pozíciómat a követlező piros lámpánál. 30 év sokat adott. Többek között azt is, hogy megtanultam erős motorral, a forgalomban úgy résztvenni, hogy élményt adjon mindenkinek a látvány, ne csak nekem legyen élvezetes, ahogyan a frászt hozom autósra, motorosra, gyalogosra. Kipróbáltam a futómű ESA beállításait. Szeretném mindenkinek jelezni, hogy Budapest utcáin csak Comfort fokozatban lehet élvezni a közlekedést. A motor tengelytávolsága rövid. Némi túlzással megfogalmazva, már a Normál fokozatba kapcsolás után is kaptam olyan visszajelzésket a futóművön keresztül, amitől egy cross motoros is elpirulna egy „tevehát” (nagyobb  bukkanó) átugrását követően. A Sport beállítás, inkább egy beállítási lehetőségnek tűnt, mint választási lehetőségnek. Akinek vesekő, vagy prosztata  problémái vannak azok kérdezzék meg erről kezelő orvosukat vagy gyógyszerészüket. Lehet egy divatos alternatív gyógyítás Sport beállítással motorozni a Méregzsák hátán.

A városi forgalomban könnyedén lehett haladni, a kecses motor szinte mindehol elfér. A kis helyen történő forgolódásnál voltam csak csalódott, hogy „százlábúzni” kellett. Előre, hátra kellett tologatni a lábam között a motort, mert sajnos a GT kivitelnek az előnyei, a belvárosi forgalomban korlátokban ütközik. Közel 60 kilométert mentem a pénteki forgalomban, akkor, amikor Budapest utcái, a Duna áradása és a lezárt rakpartok miatt, a szokásosnál is zsúfoltabbak voltak. A városi forgalomban egyenletes sebességnél 3000 fordulat mellett a pillanatnyi fogyasztás mérő viszont 2,3-2,5 literes fogyasztát jelez. Ami néhány robogónak is a büszkesége lehetne, nemhogy egy 800 cm3 motorkerékpárnak. A hátsó tengely néha fékezésnél könnyűvé vált, így fékezéskor az ABS besegített hogy a hátsó kerekek ne csússzanak meg.

Szombaton a város körül tekeregtem a Méregzsákkal. Volt benne gyorsforgalmi út, autópálya szakasz, alsóbb, sőt harmad rendű út is. 220 kilométert motoroztam, lassú és gyors tempóban, egyenes és kanyargós szakaszon felváltva. Minden helyzetben megállta a helyét. Nem ellenkezett, követte a nyomvonalat, és nagy élvezetet nyújtott. Ahogyan észrevettem igazán kedvére való akár a hosszú nyújtott, akár a rövidebb sok irányt váltó kanyargós út is. Szívesen felmentem volna vele a Mátrába is, de a sötétkék ég Észak-Kelet Magyarország fellett nyugalomra intett. A motorban szinte bármelyik fokozatban van annyi tartalék, hogy akár visszaváltás nélkül is neki lóduljon az útnak. A tömege és az alacsony súlypontja miatt, könnyen mozgatható a gyors kanyarváltásokban. A vezető úgy érzi magát egy-egy kanyar után, mintha motorversenyző lenne. Az F800 GT kezesen engedte, hogy a kanyar ívébe kényszerítsem a motort, majd kiemelve az ívből egy másik ívbe nyomjam. A harmadrendű utakon hamar magához tér az ember és reménykedik, hopgy nemsokára vége ennek az „off-road” út szakasznak. A motor fogazott szíj hajtással adja át a nyomatékot a hátsó kerékre. Ennek köszönhetően szinte csak a sebesség váltásnál lehet hallani, hogy fém alkatrészek is vannak a motorban.

Egy GT jelzésű motortól ma egy motoros nem csak a kezelhetőséget, a vezető támogatását várhatja el. Elvárás a hatótávolság is. Viszont az üzemanyag tartály 300 km környékén „kiszáradás” jeleiről ad visszajelzést.  A hatótávolság nem az erőssége az F800 GT-nek, annak ellenére, hogy úgy érzem 300 km megtétele után mindenkinek jólesik leszállni és kinyújtoztatni a tagjait.

- Dienes László -