Lassan itt a tavasz, mely nem csak szezonkezdet, hanem sokak számára a motorvásárlás ideje is. Alábbi írásunkkal elsősorban azok számára szeretnénk tanácsokat adni, akik kezdőként első használt motorjukat szándékoznak megvenni. Nézzük hát, hogy mikre kell ügyelni:

 

Kérd el a szervizfüzetet!

Az előírt időközönként végzett szervizmunkák jelentősen megnövelik a motor élettartamát. A korrekt módon vezetett szervizfüzet nem csak arról árulkodik, hogy a tulajdonos megbecsüli a gépet, hanem egyben jó ajánlólevele is a motornak.

Vidd szerelőhöz!

Fontos, hogy a vásárlás előtt lássa egy szerelő. Általában a szakember műszaki kritikáját az eladó jobban elfogadja, azzal kevésbé hajlandó vitázni. Ezzel csak nyerhetsz. A feltárt kisebb, nagyobb problémák jó alkalmat adnak arra, hogy tovább alkudj az árból, ráadásul lehet, hogy valóban felszínre kerül egy-két komolyabb hiba.

Keresd a tulajdonost!

Amennyiben használt motorodat üzletből, kereskedőtől vásárolod, nem árt, ha felveszed a kapcsolatot a korábbi tulajdonossal. Olyan fontos információk birtokába juthatsz, mint pl.: utolsó időszaki szerviz időpontja, akkumulátor csere dátuma, esetleg meglévő pótalkatrészek átvétele stb.

Nézz a matricák alá!

A tulajdonosok a kisebb esztétikai hibákat előszeretettel „álcázzák’” kisebb-nagyobb öntapadós reklámmatrica felragasztásával. Mindig legyen gyanús, ha olyan helyen találsz matricát, ahol az nem gyári elem. „Benézhetsz” a matrica alá, ha az ujjad hegyével óvatosan végigsimítod annak felületét. Ha recés felületet, törésvonalat érzel alatta, nagy valószínűséggel megtaláltad a takargatnivalót. Ilyenkor kertelés nélkül kérdezz rá az esetleges sérülésre. Ha szerencséd van, máris tovább alkudhatsz az árból…

Távolodj el a motortól!

Menj a motor mögé kb. 5-10 métert, és leguggolva onnan nézd meg, hogy a kerekek egy vonalban futnak-e. Ne kapkodd el ezt a vizsgálatot. Megfontoltan, gondosan mérd fel a látottakat! Ha itt hibázol, akkor valószínűleg komoly pénzekbe fog kerülni a helyrehozatal. Egy ilyen hiba egyben rávilágíthat egy korábbi bukásra, törésre is, hiszen a futómű „magától” nem szokott elállítódni.

Lássa egy barátodat is!

Nem csak arról van szó, hogy több szem többet lát. Egy leendő vásárló – a közeli motorozás izgalmától áthatva – mindig hajlamosabb a gépet kicsit jobbnak, szebbnek látni. Egy barát őszinte meglátásai, objektív véleményalkotása megóvhat az elkapkodott vásárlástól.

Kisebb kopások a kiálló elemek végén…

A tükör, vagy egy-egy idom szélén kisebb kopást, festéklepattogzást találsz, nézd meg közelebbről! Ha rövid, ám párhuzamos kopáscsíkokat látsz, valószínű, hogy a motor mozgásban volt, mikor megkarcolódott. Pl.: tolatáskor, kis sebességnél történő eldőlés. Ha a kopásnyomok pontszerűek, akkor valószínűleg több kisebb ütés vitte le a festéket. Pl.: a szűk garázsban a középállványra emeléskor a tükör széle mindig falhoz koppan. Mivel ez utóbbi inkább esztétikai hibának minősül, azért az áralkuban fölösleges erre hivatkozni…

Újszerű alkatrész…

Figyelj arra, ha feltűnően új alkatrészt látsz a motoron. Egy új kormányvég-súly, oldaldekli, vagy tükör sokszor egy korábbi borulásnak köszönheti létét. Ha ilyet látsz, mindig kérdezz rá a csere okára.

Matt fekete, kályhaezüst…

Tipikus megoldás az „ápol és eltakar”-módszer alapján. Ha matt fekete, vagy kályhaezüst fényezést látsz, legtöbbször rozsdásodást, vagy házilag glettelt törésnyomot akarnak vele elfedni. Az ilyen alkatrészben nincs köszönet. Ne csodálkozz azon, ha otthon a garázsodban, rövidtávon levedli a festéket és megmutatja igazi arcát.

Átépítés…

A motor átépítése sokat elárul a használatáról, korábbi tulajdonosának vezetési stílusáról. A plusz dobozrendszerek nem teszik valószínűvé, hogy gyorsulási versenyre jártak vele, míg a laposabb plexi, carbon elemek és pályagumik ennek ellenkezőjét jósolják. A motor értékét csökkenti, ha az átépítések úgy történtek, hogy azok nem építhetők vissza, illetve már nincsenek meg az eredeti alkatrészek.

Menj próbaútra!

Rossz hír, de tényleg vannak olyan hibák, melyek csak a próbaút során jönnek elő, ezért ragaszkodj hozzá, hogy mehess a motorral egy-két kört. Ha a tulaj ezt közúton nem engedi (valahol Őt is meg lehet érteni), keressetek egy közeli gyártelepet, vagy zsákutcát, ahol kisebbnek látja a valószínűségét annak, hogy „felszívódsz” a motorral. A próbaút során figyelj a következőkre: első- hátsó fékek hatásfoka, motor hangja, sebváltó kapcsolhatósága, egyenes futás, rezonancia, ülés minősége, gázreakció, alapjárat minősége, elektromos szerelvények működőképes állapota, motorfék hatásossága, kipufogó rendszer hangja, műszerfalon található kijelzők működése, első és hátsó rugózó elemek minősége.