BMWMCB1

Kosztolányi Dezső: Karácsony

Ezüst esőben száll le a karácsony,
a kályha zúg, a hóesés sűrű;
a lámpafény aranylik a kalácson,
a kocka pörg, gőzöl a tejsűrű.

Kik messze voltak, most mind összejönnek
a percet édes szóval ütni el,
amíg a tél a megfagyott mezőket
karcolja éles, kék jégkörmivel.

Fenyőszagú a lég és a sarokba
ezüst tükörből bókol a rakott fa,
a jó barát boros korsóihoz von,

És zsong az ének áhítatba zöngve…
Csak a havas pusztán a néma csöndbe
sír föl az égbe egy-egy kósza mozdony.

 

IMG 1721Elmúlt megint egy év. Ezt onnan is érezzük, hogy megint az idényt egy vezetéstechnikai oktatással kezdtük. Az oktatás teljes egészében a BMWMCB szervezésében történt, ahol a klubtagok, barátok, családtagok vettek részt Sági Tibor vezetésével (http://www.hungariarendoregylet.hu/oktatas.html) a kétnapos eseményen. Megint rájöttünk, hogy bizony évről-évre fel kell eleveníteni a tudást, illetve gyarapítani kell azzt, hogy biztonságosan tudjuk közlekedni. Reggel szerencsésnek éreztük magunkat, hogy nem esik és még csak felhők sincsenek az égen.

A tematika alapjai a már megszokott rend szerint mentek és észrevettük, hogy vannak feladatok, amelyeket már simán meg tudunk oldani. Persze ekkor kaptunk még egy pici változtatást a feladatban, amivel  rájöttünk, hogy még van hova fejlődni.

IMG 1744

A "látszani és látni" idén is fontos volt. Persze némi fizika is került a levesbe aminek nem mindenki örült, de a szenvedő alanyok is érezték, hogy fontos dologról van szó. 
 

A helybe visszafordulás, a kis ívű lassú kanyarodás csak úgy a terítéken volt, mint a sáv megfelelő kihasználása. Fontos, hogy lassan is tudja a motoros kezelni a járművet és ne esés legyen a vége. 

Mindenki félti a járművét ezzel szembesültünk az elméleti oktatás alatt, holott a jármű helyett saját épségünket kellene félteni. Ezt sokszor elfelejtjük. A motorozás folyamatos koncentrációt igényel, de persze élvezni kell a gurulást, nem szenvedni. 

Tovább feszegettük a határokat. Irány a lábtartó, hogy ne csak véletlenül érjen hozzá az aszfalthoz, hanem tudatosan tudjuk a végsőkig dönteni a járgányt. 

A holland kapu és az egyéb trükkös feladatok mindenkit megizzasztottak. Jól esett az ebéd, de már nem éreztük magunkat annyira szerencsésnek a tiszta égbolt miatt. Némi felhőt elviseltünk volna. Mindenki izzadt a feladatok alatt, de folyamatosan lehetett látni, érezni a fejlődést.

Beszéljenek helyettem a képek:

IMG 1733IMG 1748

 Fotók: Dienes László

Kihirdetésre került az 50. jubileumi európai BMW klubok (BCE BMW Clube Europe) 2015. évi találkozója. A Budapestől 900km-re lévő, svájci Davos-Klosters ad helyszínt az eseménynek 2015 június 4-7 között. A helyszín szerintem azegyik leg idálisabb az 50. találkozóra. A környező hegyek kanyargós útjai vonzák a résztvevőket. Minden 2 és 4 keréken guruló BMW klubtagot várnak.

A helyszínt a BMW Clubs Schweiz javasolta 2013-ban. A mesés helyszínről Reto Branschi a Davos Klosters igazgatója küldött levelet.

Klikkeljen az eredeti értesítő megtekinéséhez

Az eredeti értesítőt itt olvashatja


 

PDF formátumban innen töltheti le

Mint minden évben a BMW MCB tagjai az idei motoros szezon kezdetén is részt vettek vezetéstechnikai képzésben. Ebben az évben két külön időpontban, kétnapos képzésen vettünk részt Sági Tibor vezetésével (http://www.hungariarendoregylet.hu/oktatas.html). Már az elején leszögezhetném, hogy mennyire hasznos volt, mint minden vezetéstechnikai oktatás vagy motoros gyakorlás, de inkább a training lényegi kölönbségeit ecsetelném. 
 
Most is vártam a napot, hogy mikor kezdődik a tréning és aggódtam, hogy ne mossa el az eső. Gondolkodtam, hogy a Tibi vajon mit variált idén. 
 
Kezdésként egy rövid elméleti oktatás kaptunk a motor mellett, amely a hétköznapi autós szempontjából mutatja meg nekünk a motoros közlekedés problémáit, kihívásait. Mekkora is egy motoros az autós szemszögéből kb 30m-es távolságból. Akkora, hogy a hüvelykújjunk kitakarja. 

A magam egyszerű megjegyzése a dologhoz, hogy ha az autós szélvédőjén van egy madárszar, akkor nem biztos, hogy észrevesz. A lényeg, hogy a gyors helyváltoztatásra képes, szemből, igen kicsi keresztmetszetű jármű érzékelése problémás lehet az átlag autósok számára. Nem akarok minden részletet leírni (ezt át kell élni a képzésen), de a lényeg, hogy minden információ, minden probléma fizikai hátterére is kapunk magyarázatot. Tibi a motor mellől, a motor segítségével szemlélteti az elhangzott állításokat, információkat.
 
A képzés egy bemelegítéssel kezdődött, ami persze kivülről néha akrobatikának tűnt (ülésben gugolva, vagy jobb lábbal a bal lábtartón álva vezetni a pályán...), majd kezdődtek a feladatok. Minden feladatnál információt kaptunk arról, hogy mire vezet rá a feladat, annak fizikai hátteréről. Minden résztvevő, már az első kör után kapott instrukciókat, hogy mi volt jó vagy mi nem, akik esetlegesen gyorsabban haladtak (az évről évre visszajárók) a feladaton belül kaptak új nehezítő körülményeket. 

Nem részletezem a feladatokat, de Tibi minden esetben megtalálta azt, hogy mivel lehet továbbfejleszteni az motorosok tudását, vagy hogyan lehet rávezetni őket a megfelelő motor kezelésre. 
 
Az első nap temérdek motorkezelési feladattal telt. Esti alvás nem jelentett gondot, nem így a másnap reggeli 8 órás kezdés. A bemelegítés után egy minialpok kanyargós útját fedezhettük fel a pályán. Tempós, jóívű kanyarokkal, lábtartóig bedönthetően (persze megint elkopott a csizmám oldala). Itt élvezetes és játékos formában oktatják el, hogy a teljes mozgásteredet használd a sávon belül azért, hogy ne csak élvezetesen, de biztonságosan is vezess. 

A nap további része a vészhelyzetkezeléssel telt. Ennek felettébb örültem, mert most váltottam Metzeler Turance Next-re és nem ismertem a guni képességeit, határait, bár az eddigi feladatokban megmutatta, hogy tapad mint a rágógumi. Az egy dolog, hogy milyen rövid távon állt meg a motor, de 60km/ó feletti sebességről, vészhelyzeti fékezéssel, képes volt a hátulját kb 20cm-re megemelve fékezni úgy, hogy az első kerék még gördült. Természetesen mint mindig, itt is a feladatt előtt megtudtuk a helyes vészfékezés menetét, felépítését és a fizikáját. Sok-sok vészhelyzeti feladat után (és az ebéd után), következtek megint motorkezelési feladatok. Ezek között volt lendületesebb és lassabb feladat is. A napot fáradtan fejeztük be, bízva abban, hogy ez a tudás élvezetesebbé teszi a motorozást és reménykedünk abban, hogy soha nem kell majd a vészhelyzeti tudásunkat használni, de ha kell, akkor az itt tanultak megmenthetik az életünket.

 Fotók: Hungária Rendőregylet

Szombaton elkészítettük a rövid kis üdvözlő üzenetünket, melyet még aznap késő este el is küldtünk a belaruszoknak. Éjjel kaptam is egy üzentet, melyben nagyon hálásan megköszönték és jelezték, ha Belarusziában járunk, nagyon szívesen látnak bennünket! (az évek óta dédelgetett Balti-túra
ötletembe bele is férne egy minszki megálló...:) )

Én is köszönöm a megvalósításban nyújtott segítséget Czuppon "Czuppy" Zoltánnak, Gyurik "Kotta" Csabának és Zachár "Z.János" Jánosnak.

Arról nem is beszélve, milyen jókat nevettünk a felvétel közben, amikor pl. beállt egy érdeklődő autós a kamera és a motorok közé...
Még az is lehet, hogy a röhögéseket is összevágom majd egy külön videóba ;-)