BMWMCB túra a BMW gyárba

 

Mint Márkaszerető és -használó motorosok elhatároztuk, hogy régi és új tagjaink örömére felkeressük motorkerékpárjaink születésének színhelyét, a Berlinben (Spandau) található BMW motorkerékpár gyárat, amit az is fűszerezett, hogy idén ünnepelte a GS sorozat 30 éves jubileumát is. Jó előre biztosítottunk magunknak időpontot, hogy mindenki fel tudjon készülni és legfőképpen el tudjon jönni.

Az éves túratervünkben kiemelt programként kezeltük az eseményt és egy kellemes 5 napos túrát is szerveztünk hozzá.
Július 9-e, pénteki napot tűztük ki indulásnak. A reggeli esztergomi találkozóra 14 fő érkezett és egy rövid eligazítás után felvezető és záró motorossal elindultunk a szlovák határt átlépve nyugatra. A szlovákiai utak gyér forgalmát kihasználva kényelmesen léptük át Pozsony felett az osztrák határt. A hőség miatt rövidebb etapokat tartottunk, hogy a megfelelő folyadékmennyiséget biztosítani tudjuk. Bécs városát messze elkerülve Alsó-Ausztria kanyargós és hibátlan vidéki útjain értük el a cseh határt. Az első napra közel 600 km utat határoztunk meg és egészen Plzen városáig motoroztunk, ahol egy nagyon hangulatos tóparti kemping faházai vártak minket. Másnap egy kis városnéző programot is beiktattunk az útba, mert Karlovy Vary festői belvárosa mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Az útvonal érintette az egyik kedvenc cseh utunkat is, ahol forgalomtól szinte teljesen mentes hegyi szerpentin csalogatott bennünket egy kis kanyargásra. A német határ innen már csak egy ugrás. A szállásunkat Oberwiesenthal városba foglaltuk. Ennek több oka is volt. Ez a terület egy nagyon változatos, kanyargós utakkal tarkított vidék: Erzgebirge, azaz a nemesfém bányászat egyik fő területe bővelkedik látnivalókban. Végiggurultunk a Silver Strasse-n és egy körúttal bejártuk a környék legszebb útjait és a régi korok emlékére, gyermekkorunk MZ-jére emlékezve érintettük Zschopau városát is. Egy örömteli 400 km-es etap után elégedetten tértünk nyugovóra, miután megnéztük a foci VB harmadik helyéért folyó hazai küzdelmet. Vasárnap a „pihenőnap”, ezért csak 300 km-t motoroztunk a 40 fok feletti hőségben berlini szállásunkhoz, mert délután városnézés keretében egy nagy sétát terveztünk a belvárosban és időben szerettünk volna egy kellemes sörözőt találni, ahol a dél-afrikai foci VB döntőjét megfelelő környezetben tudjuk megnézni. Remekül szórakoztunk, de már mindenki fejében a másnapi gyárlátogatás várakozása volt. Berlinben még csatlakozott hozzánk 6 társunk és így már népes csapatot alkotva vártuk a másnapi indulást.

Reggel motorra ültünk és stílusosan, klub pólóban elgurultunk a csúcsforgalomban a gyár kapujához, ahol már vártak bennünket és a felnyíló sorompón áthaladva a gyár területére belépve kicsit hevesebben vert a szívünk. Itt vagyunk! Leparkoltunk a fogadó épület előtt és beléptünk az aktuális és a régmúlt tradicionális típusait bemutató motorokkal díszített előcsarnokba. Rövid eligazítás és a tolmácsgépek kiosztása után meghallgattuk a gyár történetét, végignéztük a legújabb PR filmet a BMW sport-filozófiáról. És eljött a pillanat, amiért valójában jöttünk! Beléphettünk a gyártócsarnokokba és megnézhettük, hogyan készülnek a világ minden tájára szállított BMW motorok. Láttuk a műemlékvédelem alatt álló első csarnokot és a legújabb összeszerelő üzemet. Láttuk, hogy ölt testet az alkatrészek és részegységek százaiból a GÉP. Megismerhettük a gyártástechnológiát, kézbe vehettük a nyers boxermotor hengerfejét, láttuk, hogy készül a hajtókar és a szemünk előtt fordult meg egy összerakott blokk főtengelye, hogy akusztikai ellenőrzéssel megállapítsák és dokumentálják a blokk összeállítási minőségét. Ebben az időszakban a gyár 2 műszakban dolgozik és mi az F650, F800 és F800GS összeszerelését láthattuk. Közel 2 órát sétáltunk és próbáltuk a legtöbb látványt a retinánkba égetni, mert mint minden komoly gyárban, a fényképezés nem megengedett.

A világon mindenhol vannak magyarok. Itt sincs másképp. A program után az udvaron beszélgetve odalépett hozzánk egy úr és bemutatkozott. Magyarul. 20 éve dolgozik a gyárban a váz-hegesztő részlegen. Megtudtuk, hogy az LT gyártásának utolsó 3 évében, 99%-ban az ő keze munkáját látjuk, ha a burkolat alá nézünk.


Boldogan és élményekben gazdagon vettünk búcsút honfitársunktól, a kísérőnktől és magától a gyártól. Kigurultunk a kapun és természetesen egy BMW kereskedés felé vettük az irányt, hogy eleget tegyünk ajándékvásárlási kötelezettségeinknek. A délutáni hőségben elindultunk a csehországi szállásunk felé. A volt kelet német utak most vannak felújítás alatt, így a tervezett útvonalat kicsit módosítva értük el a szálláshelyünket. Sikerült egy olyan retro-kempinget találni, ami a volt szocializmus idején virágkorát élte, de azóta egy ecsetvonást sem kapott és megmaradt az útókornak, hogy szüleink hol töltötték külföldi nyaralásaikat. Aludni tökéletes volt. Reggel korán keltünk, mert a maradék közel 500 km-t Budapestig még időben szerettük volna teljesíteni. A tervezett útvonal érintette néhai elnökünk, Vértessy Zsolt balesetének színhelyét is, ahol rövid megállással adóztunk emlékének. Délután 5-kor vettünk búcsút egymástól Esztergomban.
Sikeres, program és kanyarokban gazdag utat tudhatunk magunk mögött. A teljes túratávunk 2350 km volt.


Versits Tamás